De bouwhoek:
Er is gelegenheid op de grond te bouwen en op het speelkleed.
Een selectie aan materialen ligt bij de bouwhoek opgeborgen en zijn
bereikbaar voor de kinderen.
Regelmatig kan materiaal verwisseld worden met constructiemateriaal.
Zo is er van tijd tot tijd iets nieuws te beleven in de bouwhoek.
Kinderen kunnen de bouwhoek aanvullen met materiaal uit een andere hoek.
Zo hebben we blokken, duplo en constructiemateriaal om mee te bouwen.
We hebben ook dieren, waar ze hokjes voor kunnen maken.
Tevens hebben we een trein waarvan de treinrails in elkaar moeten zetten.
De huishoek:
De huishoek is de plek voor het “doen alsof” spelen,
imitatiespel. De huishoek is zo opgesteld dat er in een handomdraai een
themahoek, ziekenhuis, restaurant of winkel van gemaakt kan worden. We
hebben hier een keukentje staan met een grote variatie aan eten en pannetjes.
Genoeg om de fantasie te prikkelen.
De leesbank:
De leesbank is tevens ook voorlees/rust/hangplek wanneer kinderen daar behoefte aan hebben.
We hebben veel boeken waar we dagelijks uit voorlezen.
Aan de keukentafel:
Aan de keukentafel kunnen de kinderen knutselen, tekenen, kleien en schilderen.
Kinderen zitten aan deze hoge tafel, zodat er rustig geknutseld kan worden.
Spelletjes voor de grotere kinderen (met kleinere onderdelen, zoals o.a.
hamertje tik) worden ook aan de keukentafel gedaan. Ze kunnen hier niet
gehinderd worden door de kleinere kinderen.
Buitenruimte:
In onze tuin hebben we een bult, waar kinderen op kunnen klimmen en bovenop staat een huisje.
Hier kunnen ze naar beneden met een glijbaan. Verder hebben we een klimtorentje en een kleine glijbaan in de tuin staan.
Er is genoeg plaats om ook leuk te kunnen kleuren met stoepkrijt, te dansen , een tikspel,
balspel en verstoppertje te spelen.
Buiten hebben we ook een buitenhuisje, waarin kinderen kunnen slapen
Spelmateriaal:
Het spelmateriaal wordt afgestemd op de lichamelijke,
verstandelijke, creatieve en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en
wordt geselecteerd op kwaliteit en veiligheidsnormen. We hebben voorkeur voor
speelgoed wat ruimte laat voor eigen verbeelding of fantasie. Bij de aanschaf
of vervanging van speelgoed wordt er gekeken naar welk type speelgoed/spel er
ondervertegenwoordigd is (ontwikkeling op alle gebieden).
We leren kinderen met zorg om te gaan met het speelgoed.
Samen het speelgoed op de juiste plek opruimen, hoort ook bij zorg voor het
spelmateriaal.
Kinderen mogen vrij kiezen waar ze mee willen spelen. Het
speelgoed zit in bakken en op kind ooghoogte, zodat kinderen het zelf kunnen
pakken en weer kunnen opruimen. Dit verhoogt de zelfredzaamheid van de
kinderen.
We hebben een hoge box voor de allerkleinsten, waar andere
kinderen niet bij kunnen. Ook hebben we een speelkleed voor baby’s die iets
mobieler worden en beginnen met draaien.
Voor de peuters hebben we uitdagende hoeken, waar we met verschillend speelgoedbakken zo een andere functie kunnen geven aan de hoeken. Daarmee wordt gewerkt aan ons doel de
kinderen te stimuleren in o.a. hun creativiteit. Pedagogisch medewerkers gaan
regelmatig op de knieën door de ruimte om te zien hoe de inrichting overkomt op kinderen.